Abstract:
В статье проанализированы взгляды Г. Э. Лессинга на соотношение исторической и художе¬ственной правды в драматургии, а также на их тесную связь с аналогичными положениями тео¬рии драмы Аристотеля. Кроме того, в процессе исследования выявлены теоретические проекции данного аспекта теории драмы просветителя в эстетико-искусствоведческой мысли ХIХ–ХХI вв. Драматургия и театрально-эстетические взгляды Г. Э. Лессинга были предметом многочисленных исследований не только в XVIII–ХIХ вв., но не утратили своей актуальности и для ученых ХХ – начала ХХI столетия. Это объясняется тем, что разработанные немецким мыслителем идеи, определив контуры реалистического направления в литературе и искусстве, заложили базовые основы для становления западноевропейской теории драмы и театральной критики. = G. E. Lessing’s ideas of the correlation between historical and artistic truth in drama are analyzed in the article as well as their close link with analogous ideas of the drama theory by Aristotle. Besides, in the process of the study, theoretical projections of this aspect of the theory of drama by the enlightener in the esthetic and art studies thought of the XIX–XX centuries are found out. The drama and theater and esthetic ideas by G. E. Lessing were the object of plentiful studies not only in the XVIII–XIX centuries but they also did not lose their urgency for scholars of the XX – early XXI century. It is explained by the fact that ideas, developed by the German thinker, determined contours of the realistic direction in literature and art and laid the foundation for shaping Western European theory of drama and literary critic.